Terug naar de pagina ‘Ga toch fietsen!’
Fietsers zijn altijd tuk op materiaal. Voor duizenden euro’s wordt er vaak een fiets gekocht waarmee dan op vakantie wordt gegaan. Er zijn dan ook geweldige vakantiefietsbouwers. VSF Manifaktur maakt heel stevige en redelijk betaalbare vakantiefietsen. Hetzelfde geldt voor Stevens, Snel en Trek. Duurder, maar ook mooier en sterker, zijn de vakantiefietsen van Santos, Avaghon, Vittorio en Idworx en zo zijn er nog wel tig merken te noemen. Van de bekende veelgekochte Hollandse merken heeft alleen Giant met de Expedition een traditie van vakantiefietsen. En daarnaast is er natuurlijk het Heerenveense KogaMyata.
Eerste ‘vakantie’fiets: Gazelle Medeo.
Als 18-24 jarige belaadde ik mijn stalen Batavusracefietsje boordevol met tassen, tent en kookgerei en was ik vaak wekenlang onderweg in Nederland, Duitsland (Harz), België (Ardennen) en Noord-Frankrijk. Nooit ook maar één geval van pech gehad, uitgezonderd wat lekke banden. Natuurlijk, zo’n geweldige solide vakantiefiets is natuurlijk schitterend, maar het kan ook beduidend goedkoper.
In 2008 kocht ik bij Fietsprofile Roodenburg in Sneek een Gazelle Medeo in de uitverkoop. Ik wilde er de 11stedentocht mee gaan fietsen en wellicht weer eens af en toe een meerdaagse fietsvakantie. Nooit gedacht dat het fietsvirus mij weer zo te pakken zou krijgen.
De Gazelle Medeo was een zware jongen en weegt meer dan 23 kg.Wel met een enorm comfort: verende voorvork, zadelpenvering, naafdinamo, verstelbaar stuur, 24 versnellingen (Shimano Alivio) en onderhoudsvriendelijke rollerbrakes (met koelschijven). Al met al is het dus echt een PCHooft-tractor, zij het zonder extra aanslag voor de wegenbelasting.
Met deze fiets reed ik in 2010 van Sneek naar Stralsund, over de nauwelijks geasfalteerde binnenweggetjes van de Hanzefietsroute. Met deze fiets reed ik ook van Sneek naar Maastricht, inclusief de Ronde van het Mergelland. Verder legde ik met deze fiets driemaal de Elfstedentocht af en maakte ik diverse tochten, waaronder een meerdaagse tocht langs de Noordzee met een zware tent achterop. De fiets heeft zich altijd uitstekend gehouden. Ik gebruikte hem ook voor werkverkeer. In de afgelopen vier jaar dat ik de fiets bezat, heb ik er ruim 13.000 km mee gereden.
In Maastricht kwam ik er echter achter dat rollerbrakes niet geschikt zijn voor lange afdalingen. De wereldfietsers op het forum van ‘De Wereldfietser’ bevestigen dat. Rollerbrakes lopen het risico te blokkeren of zelfs helemaal dienst te weigeren. Eigenlijk onverantwoordelijk dat Gazelle en ook Batavus en Giant en diverse B-merken fietsen bouwen waarmee je wel de bergen kunt beklimmen, maar ze niet kan afdalen vanwege rollerbrakes. Omdat ik van plan was om in Zuid-Europa ook in de bergen te gaan fietsen, werd de Gazelle verkocht.
Tweede vakantiefiets: een tweedehands Koga Roadrunner.
Mijn tweede keus werd een al tien jaar oude Koga Myata Roadrunner die ik bij Twa Tsjillen op de kop kon tikken. Hij is afgemonteerd met Shimano Deore LX, heeft V-brakes, zadelpenvering en weegt iets meer dan 17 kg. Ik heb er vele tochten mee gemaakt van 2011 tot 2014 en heb er een sterker voorwiel in laten zetten.
Derde vakantiefiets: op maat gebouwde stalen Avaghon.
Voorjaar 2014 blijkt de Koga toch mankementen te krijgen. Vanwege mijn fietstocht van Sneek naar Assisi laat ik in Rotterdam bij Bike4Travel een stalen en handgemaakte Avaghon bouwen. Op 2 mei haalde ik hem op en fietste ik hem met volle bepakking tegen een harde noorderwind van Rotterdam naar Sneek.
Het is een geweldige fiets. Hij is degelijk afgewerkt met Shimano Deore 3 keer 9 versnellngen, heeft Magura oliedrukremmen, een naafdynamo en is vooral oerdegelijk en onverwoestbaar. Dit wordt mijn kameraad voor jaren! De Koga houd ik voorlopig, voor als de kinderen het fietsvakantiebloed blijken te hebben. Maar ik rijd Avaghon!
Terug naar de pagina ‘Ga toch fietsen!’